Ads Top

The Virgin Suicides-Masumiyetin İntiharı
Göztergebilimsel;


Sofia Coppola’ nın yönetmenliğinde 1999 senesinde çekilen sinema filmi “The Virgin Suicides ‘', Jeffrey Eugenides’in romanından uyarlandı. Dünyanın bir çok ülkesinde düzenlenen film festivallerinde çeşitli ödüllere layık bulunan yapımda Altın Küre adaylığı bulunan Amerikan aktris Cristen Dunts, Amerikan aktör Jpsh Hartnett, James Woods, Danny DeVito, Scott Glenn, Michael Pare, Hanna Hall, A.J. Cook, Chelse Swain ve Robert Schwartzman gibi isimler rol alıyor. Bütçesi 6 Milyon Doları bulan film, Türkçe’ye ‘Masumiyetin İntiharı’ olarak çevrildi. Film 1999 yılında, yönetmenliğini Sofia Coppola’nın üstlendiği Amerikan yapımı bir yapıttır. Yaklaşık 97dakika izleyiciyi ekranlara kilitler.





Bir grup genç, Banliyonun en gizemli 5 kız kardeşi ile ilgilenmeye başlarlar. Katolik bir aile olan Lisbon’ların beş kızına takılan bu grup genç, karşı cinsin gizemli dünyasını keşfetmeye çalışmaktadır. Bir süre kızları gözlemleme fırsatı yakalarlar. Böylece hem kendi cinslerini, hem de kadınlığın gizemlerini keşfetmeye başlarlar. Başlangıçta her şey normal gibidir. Libson kızları normal bir görünüm sunsalar da, aralarından birinin intiharı doğal olarak bütün dikkati aile üzerine çekmektedir. Komşular, okuldaki arkadaşlar… Genç kızlığın tazeliğiyle tanışan bu gençler, kardeşlerden birinin intihar etmesiyle ailede tuhaf olaylar döndüğüne inanırlar. Olayın üzerine gitmeye karar vermeleri üzerine Lisbon Ailesi, kızlarına adeta yaşamayı yasaklar hale gelecektir.

Katı Katolik ahlakını benimsemiş olan Libson ailesi kızlarının ölümü hakkında hiç konuşmamaktadırlar. Hatta kızlar da durumu kabullenmiş görünmekte ve her şey yolundaymış izlenimi doğmaktadır. Gerçekler bir sırdır artık. Bu gizem çocukları biraz daha çekmektedir. Baba öğretmendir ve kızları ile aynı okuldadır. Kızlardan biri okuldaki bir çocuktan hoşlanmaya başlar. Bir parti sonrasında eve geç gelmesi anneyi kızdırır. Kızlar evde hapis hayatı yaşarken komşu oğulları onlarla diyalog kurabilmek için çabalar hatta bir süre evdeki kızları gözetlerler. Bir süre sonra kızlar ve erkekler buluşma ayarlar. Bir gece yarısı evin içine kadar giren komşu çocukları kızları intihar etmiş bir şekilde bulurlar.


Bütün olanların ardından Bay Libson ve Bayan Libson evlerini ve tüm eşyalarını satışa çıkarıp evden dolayısıyla mahalleden ayrılırlar. Bayan Libson bütün çocuklarının intiharına bir anlam veremeyecektir



FİLMİN VERMEK İSTEDİĞİ MESAJ VE İDEOLOJİK OLARAK İNCELENMESİ;
Bu filmde kişiler olay ve mekan gerçek hayatla ilişkilidir. Verilmek istenen mesaj direk olarak hissedilir. Kişiler ve ilişkileri gerçek hayattan bir parçadır. İntihar geçmişten günümüze kadar olağagelen bir durumdur. Fakat bir ailenin bütün çocuklarının intiharı acıklı, hüzünlü, gizemli aynı zamanda da biraz abartılı bulunsa da gerçekten çok kopuk olmaması nedeniyle izleyicinin filmde bir şeyler bulması gerçek hayatla ilişkilendirebilmesi zor değildir. Her zaman bir benzerini görebileceğimiz karakterleri bu filmde görebiliriz.

 Filmde çok fazla abartıya kaçılmamıştır. Yani görüşler bize objektif bir biçimde sunulmuştur. Bu film toplumsal gerçekleri anlatan bir filmdir. Toplumsal mesajlar vermektedir. Bizlere filim kahramanları idealleştirilmiş kahramanlar değil tamamen doğal, tamamen kendi gerçekliği içinde verilmiştir.

Anlatımcı bir üslup vardır filmde. Anlatım gayet doğal ve yumuşaktır. Her şey kendi gerçekliği içinde kendi olağanlığıyla verilmiştir. Yapay bir durum söz konusu değildir. Her insanın kendi içinde hissedebildiği bir filmdir. Yani izleyen her insan filimde kendisinden de bir şey bulabilir.
Özellikle dikkatimi çeken şey filim de din baskısının bir aileye getirebileceği büyük bir trajedinin bu kadar naif anlatılmasıdır. Ailenin en küçük kızının intiharı ya da diğer kızların intiharıyla büyük bir yıkım pek hissedilmez fakat kızların arada kalmış halleri bizleri filme çeker. Özellikle buna kızların partiye gitmelerini ekleyebiliriz. Babanın amacı kızları ölümün verdiği ruh halinden kurtarmaktır. Kızları gözler önüne serilmeyen bir şekilde intihar etti. Olay üzerindeki gizem aralanmadı dolayısıyla izleyici filmin bu sahnelerine kadar çelişkide kalıyor. Kızların bu kadar kolay atlatması katı Katolik bir babanın kızlarını partiye göndermek için eşini ikna etmesi. Ailenin kurallarını bilmelerine rağmen kızların partide giyecekleri kıyafetleri seçerken rahat davranmaları… Fakat annenin kıyafete müdahalesi ve düzeltmeler yapması izleyicideki çelişkiyi kaldırıyor.

Filmin genel havasında kızlarla flört eden oğlanların filmin başından beri bütün bunlara tanık olması ve kızlarla birlikte mücadele vermesi konu edinilmiş. Burada dayanışmanın da izine rastlarız. Tabi kızlar film sonunda intihar ederek dayanışmadan, üstü kapalı anlaşmadan vaz geçmiş olurlar. Kızlar ve erkeklerden oluşan bu iki grubun din baskısına karşı dik duracaklarını partiye gidecekleri gece daha net sezebiliriz. Kızlardan biri erkeklerden biriyle bir gece geçirir ve buna kızan Bayan Libson kızları hapseder.

Bir çocuk veya bir genç üzerindeki baskı arttıkça kızların duruma rahatça alışamadıkları sezilir fakat öte yandan kızlar davranışsal olarak sorun yokmuş havası verirler. İntihar eden kız kardeşlerinin sevdiği bahçedeki ağaç kesilmek üzeredir ve kızlar yine oradadır. Sürekli olarak yan yana olmaları korumacı tavırları onların direnişine çeker bizi.

 Film ülkemizde süregelen saçma sapan baskıları de göstermeye çalışmaktadır. Ve bu baskılardan ailede bulunan çocukların ne derece etkilendiklerini Bayan Libsonun kızları hapsetmesi ve kızlarını alıkoymasına göz yuman Bay Libsonun okuldaki görevine son verilmesi pahasına kararlarından dönmemeleri buna örnektir.

Filmin en trajedi yanı çocuklarının intiharına anlam veremeyen anne ve babadır.


FiLMİN ÇEŞİTLİ TEKNİKLERLE DEGERLENDİRİLMESİ

Filmdeki sinamatik teknik gayet iyidir. Belli başlı filmi oluşturan öğeler; sinematografi mekan, kurgu, ses, aydınlatma, oyuncular gayet doğaldır.

MEKAN DÜZENLEMESİ: Mekan düzenlemesi olarak yapay bir şekilde oluşturulmuş bir mekandan ziyade daha doğal gerçek yaşamın ta kendisi olan mekanlar tercih edilmiştir.

KOSTÜM TASARIMI: Filmde genel olarak çoğu şeyde doğallık göze çarptığı gibi kostümler de sıradan insanların giydiği günlük kostümlerdir ve gayet doğaldır. Tüm bunlar yönetmenin filmin gerçekçiliğine inandırışını gösterir.

AYDINLATMA:  Aydınlatma, ışık olarak yine doğal gün ışığı çoğunlukla kullanılmıştır, yine doğallık ağır basmaktadır.

OYUNCULUK: Filmdeki oyuncuların performansları filmin gerçekçiliğini tam olarak yansıtmaktadır.  Oyuncuların filmdeki performansında tabi ki rollerin başarılı bir şekilde yansıtılmasından kaynaklanır.  Hareketler abartısızdır ve normal dışı hareketler pek görülmemektedir.

SUBJEKTİFLİK: Filmde tabi ki subjektiflik vardır. Yönetmenin ülkede gördüğü düzensizlik, olumsuzluk örtülü bir şekilde; ama yönetmenin isteği doğrultusunda sunulmaktadır.

Genel olarak yönetmen, “Masumyetin İntiharı” filminde neredeyse her kareye ince ayrıntılar yerleştirmiştir. Simgesel anlatımın, görüntü zenginliğinin örnekleri vardır. Diyalogların kısa tutulması ve bazı imgelerle sahnenin geniş anlamlara sürüklenişi dikkat çeker.
Kız kardeşlerini temsilen kızların korumaya çalıştığı ağaç bir umut bir görev bir vazife teşkil eder. Olay örgüsüne medyanın da girmesi filmi daha gerçekçi kılmıştır.












 GÖSTERGE


İNSAN


KONU


DOĞA


ZEMİN

GÖSTEREN
Bir aile ve kızları
Toplumsal konu’’Din ve aile baskısının etkiler”
1999-ABD
ABD

GÖSTERİLEN
UMUTLU ÇARESİZ
Toplumsal konu’’Din ve aile baskısının etkiler”
İşlenmiş doğa…
 Yerleşik yaşam alanı…



İNSAN: Umudunu yitirmemiş, çaresiz; ama hala bir arayış içinde olan kişi.
KONU: Günümüzün de ne büyük toplumsal problemi olan “Din baskısı, aile baskısı, güçlünün elindeki yönetme hırsı” konusu ele alınmıştır.
DOĞA: 1999’da Amerika’nın yerleşkesi kullanılmış

DİZİSEL VE DİZİMSEL ÇÖZÜMLEME: İkili karşıtlıklardan yararlanılmıştır. Diyalektikler vardır.
Güçlü- Güçsüz
Kararlı-Kararsız
Umutlu-Umutsuz
Korkusuz-Korkulu
Başarılı-Başarısız
Diyaloglar yerine semboller beden dili daha hakimdir.Örneğin kızlarla telefonda konuşmak yerine şarkı dinletmek…
Filmde özellikle Güçlü-Güçsüz diyalektiğinden yararlanılmıştır.
Filmde gördüğümüz zıtlıklar, bize filmin içindeki insanlık ve duygu karmaşasını gösterir. Aile Katı Katolik inanca sahipken evin büyük kızı şehvetli ilişkiler yaşar. Evdeki Bay Libson ve Bayan Libson kapalı bir çizgideyken evin kızları dışadönüktür.




Blogumuzu takip edenler görüşlerini paylaşabilirler. Filmanalizcileri Ailesi

2 yorum:

  1. Lezzi Yemek Tarifleri ailesi olarak filmi izledik ve beğendik.
    http://lezzizyemek.blogspot.com.tr ailesi başsağlığı diliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beğenmenize sevindik yeni çözümelemeler için takipte kalınız..

      Sil

Blogger tarafından desteklenmektedir.